Ryanair zet eind oktober voet aan de grond op Schiphol met vier dagelijkse vluchten vanuit Dublin. Daar blijft het voor dit jaar bij.
Een basis van de Ierse luchtvaartmaatschappij op Schiphol zal nog even op zich laten wachten. “Voorlopig planten we onze vlag en wachten we af”, zei topman Michael O’Leary woensdag.
Ambities heeft de Ierse prijsvechter genoeg maar een gebrek aan gunstige start- en landingstijden staat een stevige groei in Amsterdam in de weg. Met name in de ochtenduren zijn momenteel op Schiphol geen zogenoemde slots verkrijgbaar.
Dat maakt het voor Ryanair voorlopig onmogelijk om de Amsterdamse luchthaven als thuisbasis voor vliegtuigen te gebruiken. “Ik moet om zeven uur ’s morgens kunnen beginnen, niet pas aan het einde van de middag. Daar kan ik geen dienstregeling op baseren”, aldus O’Leary.
Amsterdam geen topprioriteit
Om wel een basis te kunnen openen op Schiphol, heeft Ryanair volgens de topman ruimte nodig voor vijftig starts en vijftig landingen, verspreid over de dag. Dan kunnen vier à vijf toestellen op de luchthaven worden gestationeerd, wat per stuk enkele tientallen directe banen zou opleveren. Met de vluchten vanuit Dublin helpt Ryanair naar eigen zeggen indirect 340 mensen op Schiphol aan werk.
Amsterdam heeft echter geen topprioriteit. "Weet je, het is ook weer niet het middelpunt van het universum'', zei O'Leary. "We moeten er zijn voor een compleet aanbod voor met name zakelijke reizigers. Maar er zijn zo nog vijftig plekken waar we groei vandaan kunnen halen."
O'Leary gaat er overigens vanuit dat de gewenste ruimte er komt. "Er zullen partijen wegvallen en KLM zal zijn aanbod aan korte vluchten noodgedwongen verkleinen." Daarbij herhaalde hij dat Ryanair wat hem betreft elders in Europa passagiers voor verre vluchten van KLM kan gaan ophalen. Het is volgens hem "onvermijdelijk'' dat de traditionele maatschappijen over zulke constructies gaan nadenken.
Genoeg vliegtuigen voor uitbreiding
Vliegtuigen heeft Ryanair genoeg om meer te doen. "Het komende jaar krijg ik er vijftig geleverd. Daar zou ik er zo tien van op Schiphol willen inzetten", zei O'Leary. Londen, Madrid, Barcelona en Milaan zijn slechts een aantal van de bestemmingen waar O'Leary ruimte ziet om het concurrenten als KLM, Transavia en easyJet met goedkope tickets flink lastig te maken.
Uitbreiding van het aantal lijnvluchten vanaf Schiphol zal pas op zijn vroegst in 2016 plaatsvinden. De maatschappij wil eerst kijken hoe de business zich ontwikkeld.
Ryanair zet in op hoge frequenties op de routes die het uitvoert vanaf Schiphol, schrijft Luchtvaartnieuws.nl. Dit in tegenstelling tot veel routes vanaf bijvoorbeeld Eindhoven en Maastricht, die maar enkele keren per week worden bediend. Op Schiphol wil de maatschappij zich nadrukkelijker richten op zakenreizigers.
Bron: Z24/ANP
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl